- Els responsables de l'Àrea d'Administració General treballen en l'adquisició de nous vehicles que respecten els principis del futur pla de mobilitat sostenible
La Diputació
allarga la vida útil dels vehicles amb la donació als ajuntaments d'unitats
que, malgrat l'acumulació de quilòmetres, són aptes per a trajectes curts
La
previsió és que, fins a la fi de la legislatura, es renoven set vehicles dels
quarante-tres que actualment donen servici, tretze dels quals tenen més de
tretze anys
La nova
Diputació de València té clar que ha d'assumir l'esforç econòmic que suposa
l'adquisició de vehicles amb energies alternatives. «Hui en dia poden ser més
cars, però és un canvi necessari que ens beneficia tots i som les
administracions públiques els qui tenim un paper exemplaritzant per a
conscienciar la societat de la necessitat de canviar el model actual de
mobilitat per un altre sostenible» —ha dit Immaculada Renales, responsable del
Parc Mòbil de la Diputació de València.
En
aquesta línia, el parc mòbil de la Diputació, dependent de l'Àrea
d'Administració General que dirigeix el diputat Pepe Ruiz, té ja un vehicle
elèctric i un punt de recàrrega, i en els pròxims anys renovarà la flota amb
vehicles híbrids, preferentment que es puguen connectar, i elèctrics, segons si
s'usen per a la ciutat o, com en la majoria dels casos, per a desplaçar-se per
carretera a les diferents comarques.
Dels
quaranta-tres vehicles corporatius que actualment s'utilitzen per a serveis
oficials i generals, tretze d'ells han recorregut més de 200.000 km, i altres
tretze tenen una antiguitat superior a tretze anys, la qual cosa implica que
per a garantir el servei en les millors condicions calga iniciar la substitució
progressiva de bona part dels vehicles. Encara que l'estimació dels vehicles
que se substituiran és complexa, des del Parc Mòbil parlen de renovar almenys
set unitats al llarg de la legislatura actual.
Enguany
es necessiten dos berlines i un monovolum; el 2017 s’hauran d'adquirir dos
monovolums més; el 2018, una furgoneta i un turisme, i un altre turisme en el
darrer any de la legislatura (2019). Tots aquests vehicles seran elèctrics o
híbrids, ja que estalvien energia i redueixen la contaminació atmosfèrica i
acústica.
Pla de
mobilitat sostenible
La
Diputacióassumeix el compromís amb la mobilitat sostenible i desenvoluparà un
pla sobre aquest tema, encara que ja treballa amb criteris de sostenibilitat en
el transport, especialment allargant la vida útil dels vehicles a través de la
donació als ajuntaments, on les unitats amb més quilòmetres poden destinar-se a
cobrir trajectes curts.
Els nous
vehicles adquirits seran elèctrics, si s'usen en la ciutat, o híbrids,
preferentment endollables, per a desplaçaments més llargs pel territori de la
província.
El primer
cotxe totalment elèctric de la Diputació es va adquirir a la fi del 2013. Es
tracta d'un Renault Zoe que s'usa per al servei de guàrdia d'ordenances i
cobreix els desplaçaments diaris en ciutat per a enviaments de documentació i
material entre les dependències de la Diputació (l'IVAF, Hug de Montcada, el
MuVIM i La Beneficència) i oficines de correus.
Normativa
estatal i europea
La Unió
Europeaha marcat tres eixos estratègics en l'horitzó 2020 que afecten el sector
del transport per carretera: en primer lloc, la diversificació de les fonts
d'energia; en segon, la reducció de l'emissió de gasos d'efecte hivernacle, i
finalment, la utilització de nous combustibles i sistemes de propulsió
sostenibles, que, tenint com a fi un transport net, impulsa l'ús d'energies
alternatives, entre elles l'electricitat associada al transport.
Les dades
són incontestables, ja que un litre de gasolina consumit emet uns 2,35 kg de
CO2 a l'atmosfera, i un litre de gasoil, 2,64 kg. Amb açò, el transport
representa quasi la quarta part de les emissions globals de gasos d'efecte
hivernacle a Espanya.
Tenint en
compte que els vehicles són la font de contaminació principal en les ciutats,
l'aposta pels cotxes elèctrics suposa de partida una disminució d'entre un 50%
i un 70% del CO2 i un consum que osciŀlaria entre 1,5 i 2,6 euros cada 100 km.
Entre els
factors a tindre en compte en aquesta implantació progressiva de vehicles
endollables, està l'increment del preu dels turismes, entre un 30% i un 40%
sobre els convencionals, i la conveniència de gestionar adequadament les
recarregues, que haurien de fer-se preferentment a la nit, per a equilibrar la
corba de consum elèctric i amortitzar les instaŀlacions.
El
Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme treballa en la línia d'incentivar
l'adquisició dels vehicles amb energies alternatives i difondre aquestes noves
tecnologies entre els conductors jóvens a través de les autoescoles. Aquestes
han d'oferir una formació pràctica sobre la conducció de vehicles elèctrics i
progressivament sobre la resta d'energies alternatives, com l'hidrogen o els
biocombustibles.
Un altre
dels punts clau del marc d'acció nacional són les ajudes a l'adquisició
d'aquest tipus de vehicles (Pla MOVEA 2016) i la creació de punts de recàrrega
suficients en coordinació amb les comunitats autònomes i els ajuntaments.
En tota
aquesta estratègia estatal i en la Guiaper a la compra verda de vehicles de la
Generalitat de Catalunya, s'està recolzant la Diputació de València per a
gestar el seu pla de mobilitat sostenible propi, que es desenvoluparà sobre una
sèrie d'accions progressives, que ja han començat amb el programa Bicidipu i
l'adquisició de les primeres unitats de vehicles híbrids i connectables.
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Gracias por tu comentario.