A València tenim un clima benigne,
unes terres fèrtils, regades per nombrosos rius, i un paisatge divers i bonic.
Si en volta de dedicar-nos a esgotar i destrossar l'entorn, el cuidàrem i
l'ajudàrem a recuperar-se, aquest seria un lloc realment ideal per a viure.
I un dels majors problemes ambientals que patim ara és l'ús abusiu dels
automòbils, que són el principal focus de contaminació i generació de gasos
hivernacle (CO2, NOx, O3, COV, etc.), a més d'originar la destrucció directa
del territori amb tantes autopistes, autovies i carreteres. L'abús arriba a tal
nivell que, segons l'IDAE (depenent del reaccionari Ministeri d'Indústria i
Energia), el 50% dels desplaçaments urbans en automòbils són per anar a menys
de 3 km i el 10% per anar a menys de 500 metres, distàncies que en la majoria dels
casos es poden fer en bici o a peu. A més, els autos transporten 1'3 passatgers
de mitjana, de manera que els seus motors han de moure 1000 kg per transportar
100 kg (un 10% d'eficiència bruta)...
Per això insistim en la necessitat de canviar el model de transport, perquè
l'actual resulta absolutament insostenible. I les millors solucions passen per
fomentar el transport públic normal: tren, metro i autobús, més la bicicleta i
caminar.
Així doncs, fa temps venim reivindicant la Xarxa Verda que ara proposa la
Diputació per unir tots els nostres pobles mitjançant vies segures, exclusives
per a ciclistes i vianants o compartides amb els agricultors a baixa velocitat.
Ací tenim molts camins rurals aprofitables i uns pocs carrils bici, de manera
que resultaria molt fàcil i barat connectar-los bé per unir els municipis i
llocs d'interés cultural, turístic, etc.
Concretament a La Ribera tenim els carrils bici entre Carcaixent i Alzira,
entre L'Alcúdia i Carlet, i d'altres trossets, junt amb una amplíssima xarxa de
camins rurals. Caldria per exemple connectar Alzira pel Mercat d'Abastos amb el
polígon industrial de la ITV, amb una passarel·la d'uns 2 o 3 m d'amplària per
creuar el Riu Verd, arreglant el caminet previ i posterior, i després amb el
Camí de Berca ja connecta directament amb Algemesí. Anàlogament, connectant de
forma segura el Mercat d'Abastos amb el camí de servei de l'autovia CV-50, mig
km, ja tindríem connectada Alzira i Guadassuar, i connectant bé Guadassuar amb
L'Alcúdia, que ja està unida pel carril bici amb Carlet, aleshores tindríem
connectats els sis pobles majors de la comarca.
Per altra banda tenim la via recentment abandonada entre La Pobla Llarga,
Manuel i Xàtiva, que costaria molt poc recuperar-la per a bicis i vianants; i
si tenim en compte que pels camins rurals La Pobla està connectada amb
Carcaixent, que està unit amb Alzira pel carril bici, amb aquesta Via Verda
quedarien connectades La Ribera i La Costera. El mateix ocorre amb la vieta
abandonada entre Carcaixent, La Barraca i Tavernes, que recuperant-la uniria La
Ribera amb La Valldigna i La Safor. Ambdues Vies Verdes haurien de ser de
prioritàries, urgents; són propostes que a algú li poden estranyar, però
resulten d'allò més normal en tota Europa, on es plantegen connectar una Xarxa
Verda de 70.000 km, i fins i tot a molts altres llocs
d'Espanya, perquè poden ajudar a resoldre
problemes tan greus com la contaminació de les ciutats i el calfament
global/local, i a més poden ajudar a desenvolupar el turisme verd.
En eixe sentit La Ribera en
Bici – Ecologistes en Acció participem també enguany en
la Trobada d'Escoles en Valencià de La Ribera, un esdeveniment cultural
rellevant, i invitem a tothom que puga a vindre a peu o en bici a les Trobades
que es celebren pertot arreu del País Valencià. Nosaltres eixirem el diumenge
de la Plaça Major d'Alzira a les 9:30 h, passarem el pont de la CV-42 sobre el
Riu Verd (recordem l'obligatorietat del casc i que cadascú és responsable de la
seua seguretat) i de seguida entrarem al polígon de la ITV, on pararem un
parell de minuts per vore lo ben “aprofitat” que està i per explicar com volem
connectar Alzira i Algemesí, sense tocar la CV-42; després continuarem pel Camí
de Berca i entrarem a Algemesí, cap a les 10:15, pel Pontet Pentagonal.
Òbviament hem demanat la col·laboració d'ambdós Ajuntaments, hem invitat els
regidors a vindre en bici amb nosaltres, hem tornat a reclamar la passarel·la,
l'adequació dels camins annexos i que es permeta la circulació de bicis pel
Camí de Berca en els dos sentits, limitant en aquest camí la velocitat màxima dels
automòbils als 30 km/h.
La Ribera en Bici- Ecologistes en Acció
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Gracias por tu comentario.